Nitrogénművek jogi tájékoztatás

 A Nitrogénművek tájékoztatni kívánja hitelezőit a szén-dioxid kvóta adóval kapcsolatos legújabb fejleményekről.

A Nitrogénművek 2024. január 15-én alkotmányjogi panaszt nyújtott be az Alkotmánybírósághoz a szén-dioxid kvóta adó és a tranzakciós díj ellen, amelyet a Kormány 2023 nyár közepén vezetett be. A Nitrogénművek azzal érvelt, hogy mindkét adó sérti a tulajdonhoz való alkotmányos jogot, mivel annak mértéke olyan magas, hogy az konfiskáló, ami a tulajdonhoz való jog nem megengedett korlátozása. A Nitrogénművek azzal is érvelt, hogy a rendelet sérti a visszaható hatály tilalmát, mivel az 2023 nyár közepén lépett hatályba, azonban az adó alapjául a teljes éves kibocsátás szolgált, ami egyértelműen a visszaható hatályú jogalkotás megsértését jelenti. Ezt súlyosbította, hogy a kihirdetés és a hatálybalépés között mindössze 3 nap telt el, így nem maradt idő a rendelet rendelkezéseinek alkalmazására való megfelelő felkészülésre. A Nitrogénművek végül azt is kifogásolta, hogy a Kormány túllépte a különleges jogrendi felhatalmazását azzal, hogy olyan rendeletet alkotott, amely semmilyen kapcsolatba nem hozható a különleges jogrend kihirdetésének okaival, holott e feltétel teljesülése alkotmányos minimumot jelent az így született Kormányrendeletek tekintetében.

Az Alkotmánybíróság 2024. október 15-én kelt határozatával a Nitrogénművek panaszát visszautasította. A visszautasítás fő oka az Alaptörvény egy rendelkezése, mely szerint ha az államadósság meghaladja a bruttó hazai termék felét, ami Magyarországon évek óta így van, az Alkotmánybíróságnak csak korlátozott hatásköre van az adójogi rendelkezésekről szóló törvények felülvizsgálatára, és kizárólag a természetes személyek legalapvetőbb alkotmányos jogait (például az emberi élethez és méltósághoz való jogot) érintő alkotmányosságot vizsgálhatja, amelyek közül egyik sem szolgálhat érvényes hivatkozási alapként egy olyan jogi személy számára, mint a Nitrogénművek. Az Alkotmánybíróság következetesen alkalmazza ezt a hatáskör korlátozási szabályt, illetve annak alkalmazását a közelmúltban kiterjesztette a különleges jogrendre tekintettel hozott Kormányrendeletekre is, azzal érvelve, hogy ezek “kvázi törvények”, ezért a korlátozás hatálya alá tartoznak. E korlátozás alapján az Alkotmánybíróság nem vizsgálta érdemben a Nitrogénművek érveit. Az Alkotmánybíróság ezen döntése lényegében ismét megerősíti, hogy a különleges jogrendre hivatkozással a magyar kormány tulajdonképpen bármilyen központi adórendelkezést hozhat, akár visszamenőleges hatállyal is, mivel az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre annak alkotmányosságának vizsgálatára. Az Alkotmánybíróság gyakorlata következetes abban is, hogy a különleges jogrendben felhatalmazás kereteinek túllépésére vonatkozó érveket nem állapítja meg, általában azt valamilyen formális okra hivatkozással nem vizsgálja, ezt tette a Nitrogénművek által benyújtott panasz tekintetében is. Végül az Alkotmánybíróság érdemben mellőzte a tranzakciós illeték vizsgálatát is, mert álláspontja szerint a panasz benyújtásának feltételei nem álltak fenn.

Az Alkotmánybíróság határozata végleges, az ellen nincs jogorvoslati lehetőség. A Nitrogénművek meggyőződése, hogy érvei megalapozottak voltak, és a szén-dioxid kvóta adót, valamint a tranzakciós illetéket bevezető rendelet alkotmányellenes, azonban ezeket az érveket az Alkotmánybíróság érdemben nem értékelte. A Nitrogénműveket ugyanakkor nem érte meglepetésként az Alkotmánybíróság döntése, hiszen az következetes azon gyakorlatával, hogy az adójogszabályokat - akkor is, ha azok különleges jogrendben, rendeleti formában születtek - nem vizsgálja.

A Nitrogénművek meggyőződése, hogy a szén-dioxid kvóta adó nemcsak alkotmányellenes, hanem ellentétes az uniós joggal is. A Nitrogénműveknek sikerült meggyőznie a magyar bíróságot, hogy az Európai Unió Bíróságának előzetes döntéshozatali eljárását kezdeményezze, az eljárás már folyamatban van. Továbbá a Nitrogénművek, valamint más érintett piaci szereplők által benyújtott panasz nyomán a Bizottság is vizsgálódik a Kormányrendelet EU jognak való megfelelősége iránt. A Nitrogénművek bízik abban, hogy az uniós eljárások sikerrel zárulnak, mivel határozott álláspontja szerint a szén-dioxid adó nem összeegyeztethető, sőt ellentétes az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer céljaival és rendelkezéseivel.

A szén-dioxid kvóta adó által jelentett teher ellenére a Nitrogénművek mindent megtesz annak érdekében, hogy megőrizze jó pénzügyi helyzetét és likviditását, miközben folytatja termelését. A vállalat továbbra is elkötelezett amellett, hogy biztosítsa a magas minőségű, környezetbarát termékek zavartalan ellátását a régió mezőgazdasági szektorában, elkerülve az importtól való függést. A Nitrogénművek helyi ellátás iránti elkötelezettsége kulcsfontosságú a mezőgazdasági ágazat stabilitásának megőrzésében, biztosítva, hogy a gazdák a szén-dioxid kvóta adó által jelentett külső pénzügyi nyomás ellenére is megbízható forrásokhoz jussanak.